Saxofonist Romana de Meneges artiestenbureau Erwin Bakkum

ROMANA DE MENEGES SOUND UIT DUIZENDEN

Of het nu in een Latin Dj-set is of met een groot orkest, als saxofonist Romana de Meneges begint te spelen, gebeurt er iets. Ze is 19, speelt pas vier jaar saxofoon, maar ze heeft een sound uit duizenden. Wat is haar geheim?

Ze heeft afgelopen jaar een tour door Curaçao gedaan, die niet ongezien voorbij is gegaan. Romana verscheen met een geweldige en lovende coverstory in het toonaangevende magazine van de Antillen, Go Weekly, waarin ze vertelt hoe het allemaal begonnen is. Over hoe ze als meisje van zeven jaar dwarsfluit speelde in een orkest met verder alleen maar veertigers. En over hoe ze nog wat instrumenten als piano en drums verkende, voordat de saxofoon in haar leven kwam en het liefde op het eerste gezicht was.

‘Wat ik nu heb bereikt, pas na 4 jaar,’ vertelt ze terug in Nederland. ‘Dat ik een buitenlandse tournee heb gedaan, is natuurlijk een droom op zich. Los van dat ik me muzikaal ontwikkel, merk ik ook dat ik als persoon aan het groeien ben. In die vier maanden on tour leer je zoveel. Want als er iets niet goed gaat, moet je het alleen op zien te lossen. Je wordt als het ware in het diepe gegooid, maar ik houd daarvan. Dit is wat ik wil. Reizen, oftewel letterlijk op ontdekkingstocht gaan met mijn saxofoon. En niet alleen om met muziek bezig zijn, maar ook om andere culturen en andere talen te leren kennen. Daar groei je geestelijk van. En dat maakt me gelukkig.’

Haar antwoord op de vraag waarom ze gekozen heeft voor de saxofoon is alleszeggend voor de bijzondere aantrekkingskracht van Romana’s geluid: ‘In een saxofoon hoor je iemand’s stem. De mooiste complimenten die ik krijg, zijn vaak: jij zingt door je instrument. Of: ik hoor wat je wilt zeggen met je saxofoon. Dat is ook wat ik vaak hoor. Inplaats van: je klinkt als Candy Dulfer. De sax is met recht een echt soul-instrument. Je hoort het verhaal dat van binnenuit komt, zeg maar.’

Dat is ook de reden dat saxofonisten als Kirk Whalum en David Sanborn hoog in aanzien staan bij haar, maar dat gitarist/zanger George Benson haar grote voorbeeld is. ‘Bij zijn solo’s zingt hij ook precies zijn solo’s mee’ vertelt ze. ‘Hij kent zijn instrument van boven naar beneden met zijn stem, hij is 1 met zijn gitaar, snap je? Dat is wat ik ook met mijn sax wil bereiken, die samensmelting. En dat ik met dit instrument aan mijn verhaal een eigen draai kan geven.’